zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 12-Sep-2008 02:23 Email | Share | | Bookmark
Pulut Serunding&Ayam Masak Lemak Cili Api

 
 
 
View all 4 photos...
Salam..hari nih dah masuk hari ke-12 kita di bulan ramadhan..sekejap jer rasa masa berlalu..utk hari ke-11 menu berbuka simple jer..

Buat pulut serunding ikut resepi dari Mat Gebu memang sedap..terima kasih yer pada tuan punya resepi tu..psstt kak madiha..jadik dak pulut serunding macam nih..



Quote:


PULUT SERUNDING
SUMBER: MAT GEBU


BAHAN PULUT

300 g beras pulut, cuci dan rendam 30 minit dan toskan
Santan cair secukupnya
1/4 camca teh garam
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN SERUNDING
1 1/2 kelapa parut, pilih yang kulit basah
1 batang serai, hiris halus*
2 ulas bawang putih*
5 biji bawang merah*
1/2 inci lengkuas*
2 biji cili merah*
3/4 camca besar ketumbar*
1/2 camca teh jintan halus*
1/2 camca teh jintan kasar*
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
2 camca besar gula pasir*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa (agak2 dalam 1/2 camca teh)

CARA MEMBUATNYA


1. UNTUK SERUNDING :- Tumis bahan2 kisar hingga harum, masukkan garam dan juga kelapa parut, gaul rata. Kecilkan api dan masak sambil dikacau selalu hingga serunding berderai tetapi tidak kering. Angkat dan sejukkan.
2. UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan, masukkan pulut dalam bekas dan tuang santan cair sehingga separas pulut. Masukkan garam dan gaul rata. Letak daun pandan dan kukus 20, gaul pulut dan kukus lagi 5 minit. Angkat dan sejukkan.
3. UNTUK PULUT SERUNDING :- Sarung tangan dengan plastik bersih, ambil sedikit pulut dan kepalkan. Golek dengan serunding sehingga membaluti pulut. Boleh dihidangkan. (Dalam gambar mat guna acuan tat jenis bujur yang telah dilenser dengan sedikit minyak, tekan pulut padat2 dan keluarkan perlahan2, hidangkan bersama serunding).



Nih pulak ayam masak lemak cili api..buat bagi pedas sikit mmang licin lah org kat rumah ni makan..
Quote:



Ayam Masak Lemak Cili Api

Bahan-Bahan:
500gm ayam - di potong
1 batang serai
20 biji cili padi
½ inci kunyit hidup
1 labu bawang besar
1 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
1 helai daun kunyit
sedikit garam

Cara:
1) Blend cili api,kunyit hidup dan bawang besar sehingga halus.
2) Kemudian masukkan bahan yang telah di blend, serai yg telah dititik(ditumbuk sedikit)kedalam periuk. Masukkan ayam dan tambah santan cair.
3) Masak hingga mendidih dan ayam telah empuk..
4) Kemudian, masukkan santan pekat,daun kunyit dan garam.biar mendidh sekejap.tutup api



Dapat pulak ros putih tanda persahabatan dari EMBUN terima kasih yer sudi bagi zira ros nih.. cantik sangat²..



Thursday, 11-Sep-2008 02:31 Email | Share | | Bookmark
Menu Berbuka Hari Ke-10 & Biskut Hazelnut Ball

 
 
 
Salam semua..hari nih dah masuk hari ke-11 kita berpuasa..lepas nih mesti ibu²,kakak²,adik² sibuk pulak nak buat biskut raya kan..
Dapat award nih dari M.E.O.R.J.A.Y terima kasih sebab bagi zira award nih..bolehlah hias kat umah nih bagi berseri sikit



Kat bawah nih antara menu berbuka puasa..yang lain tak ambik gambaq pun..tepung bungkus tu emak yg buat yer..bulan puasa nih mana lah sempat kalau balik keja nak buat tepung bungkus tu..kalau yang simple² tu sempatlah..hehe..kalau nak resepi tepung bungkus tu ada kat link sebelah yer..lebih kurang sama jer dgn yg emak buat nih..




Yang ni pulak biskut hazelnut ball resepi dari fp Kak Liza terima kasih yer kak liza..memang sedap biskut nih..tahun nih buat yg mana rajin jer..yang tak rajin kita beli jer.. ..hikss..betul tak mamazieza..

Quote:

BISKUT HAZELNUT BALLS

Bahan
200 gm butter
50 gm shortening
160 gm gula
1 biji kuning telur
1 s/t vanilla
150 gm hazenut kisar ]
260 gm tepung gandum ] gaulkan rata
100 gm tepung jagung ]

hiasan
paper cup
coklat putih
manik hiasan

Cara
1. Gaulkan butter, shortening dan gula sehingga lembut.
2. Masukkan telur dan vanilla dan gaulkan lagi.
3. Masukkan badam dan tepung dan gaulkan lagi.
4. Buatkan sapeti bentuk bebola kecil dan susunkan dalam loyang
5. Panaskan oven pada suhu 170'C selama 10 minit
6. Bakar dalam suhu selama 20 minit atau masak. Sejukkan dalam loyang.
7. Cairkan coklat putih cara double boiler dan celupkan biskut.
8. Masukkan biskut dalam paper cup.
9. . Hiaslah mengikut suka hati.
10. Tunggu sampai biskut sejuk betui baru masukkan dalam bekas kedap udara

CREAM COKLAT PUTIH
Bahan

250 gm coklat putih
30 gm shoterning atau cocoa-butter

Cara
1.Cairkan kedua-dua bahan dengan cara double boil sehingga semuanya cair.
2. Masukkan sedikit coklat putih dalam mangkuk kecil.
3. Celupkan biskut dan masukkan dalam paper-cup. Gunakan penyepit kecil.
4. Hiaskan dgn candy merah dan biarkan beku.
5. Simpan dalam bekas.



Wednesday, 10-Sep-2008 02:13 Email | Share | | Bookmark
Menu Berbuka Hari Ke-9

 
 
 
View all 5 photos...
Salam..diam tak diam dah masuk hari ke-10 umat Islam berpuasa..cepat sungguh masa berlalu tahun nih..sempena bulan puasa nih zira ada dapat ucapan khas sempena ramadhan dari Srfeqah terima kasih yer feqah


Dapat kad raya dari Ela seronoknya baru sepuluh hari puasa dah dpt kad raya comel nih..terima kasih yer Ela


Yang kat bawah tu pulak antara juadah berbuka puasa pada hari ke-9..
Puding Jagung resepi Kak Kacip zira dah pernah buat sebelum nih..memang sedap sebab tu buat lagi..terima kasih yer kak sebab sudi berkongsi resepi puding nih


Quote:

PUDING JAGUNG
Sumber:Kak Kacip
Bahan-bahan :-
20 gm agar-agar strips
4 1/2 cwn air
1 tin susu cair
1 tin jagung krim
2 bj telur
1/2 cwn tepung kastard, dicampur dgn sedikit air, dikacau dan di tapis
secubit garam
1 cawan gula
1 sdt esen jagung
::
Cara-cara:-
1. Rendam agar-agar dgn air selama 1 jam. Kemudian masak agar-agar sehingga hancur.
2. Masukkan gula dan masak lagi sehingga gula hancur. Perlahankan api.
3. Di dalam mangkuk, pukul telur menggunakan garfu. Ketepikan.
4, Di dalam mangkuk lain pula, campurkan jagung krim, susu cair, garam, telur yang dipukul dan juga tepung kastad yang sudah ditapis. Gaul sehingga sebati kemudian di tuang ke dalam periuk agar-agar sambil dikacau. Tuang esen jagung.
5. Adunan ini perlu dikacau sentiasa sehingga pekat. Tutup api dan bolehlah di tuang ke dalam loyang dan biarkan sejuk dan mengeras barulah dipindahkan ke dalam peti ais.




Ni pulak zira buat puff inti sardin dan jugak sekaya..buat banyak² boleh frozenkan..nanti bila nk makan bakar jer..senang keja..

Quote:


Puff Sekaya

1 paket roti pratha (brand 'kawan')
sekaya
telur kuning(utk sapu kat atas puff)

Potong roti kepada 4 bahagian..kemudian letak sekaya sedikit dan lekapkan keliling roti pratha tadi..tekan dgn garfu..kelar sedikit kat atas roti tu dan sapu dgn telur kuning..bakar hingga kekuningan/garing.




Sardin Puff
roti pratha[zira guna brand kawan]
telur

untuk sardine :
1 tin sardine - buang sos sedikit
1 bawang besar - hiris halus
1 batang lada merah - potong kecil
2 sudu makan mayonese

- gaulkan bahan2 ni buat inti.

Cara:
1.Setiap keping roti pratha tu di potong 2 bahagian jadikan semi circle
2.letakkan 2 sudu inti sardine tadi dan lekapkan keliling roti prata tadi....
3.kelar sikit bahagian atas roti tersebut.
4.sapukan telur yg di pukul tadi di atas dan bakar dlm ketuhar 180 deg cel selama 30 minits ( or sehingga mendapat kekuningan yg di sukai)




Nih pulak air tebu yang adik beli utk berbuka semalam..memang favourite nih..



Tuesday, 9-Sep-2008 03:01 Email | Share | | Bookmark
Menu Berbuka Hari Ke-8

 
 
 
View all 6 photos...
Teringin nak makan pengat labu..balik keja sempatlah buat...

Quote:

Pengat Labu

Bahan-bahannya:
1/2 biji labu
1 biji kelapa - diambil santan secukupnya
sediki sagu - di rendam dulu
1-2 helai daun pandan - disimpul
gula merah- secukup rasa


Cara-caranya:

1. Labu dibuang kulitnya dan dipotong kecil2.
2. Masukkan sagu serta labu yg telah dicuci dan dipotong ke dlm periuk yg berisi santan.
3. Masukkan gula melaka dan daun pandan.
4. Masak diatas api yg perlahan.Kacau seketika agar santan tidak pecah.
5. Jika kurang manis bolehlah ditambahkan gula.
6. Apabila telah masak bolehlah dipadamkan api.




Yang nih pulak murtabak yg emak zira buat..balik keja tgk mak tgh dok buat murtabak..kesian mak..






Quote:


Air Asam
Bahan²


cili api
bawang besar
buah tomato
kerisik
sedikit perahan air limau
sedikit air
garam

Gaul semua bahan tersebut..



Monday, 8-Sep-2008 02:17 Email | Share | | Bookmark
Menu Berbuka Hari Ke-7

 
 
 
View all 5 photos...
Salam..hari ni dah masuk hari kelapan kita berpuasa..sekejap jer rasa kan..semoga puasa kita semua di terima Allah..macam biasa Malas nak menaip panjang²..kita tgk jer menu yg ada yer..

Tgk pulut panggang yg Kak Jiejie buat rasa teringin pulak nk buat sendiri..kalau kat kedah nih panggil pulut udang..hari cuti sempatlah buat..mintak izin copy paste resepi tu yer kak jiejie..terima kasih


Quote:

SAMBAL PULUT PANGGANG/PULUT UDANG
Sumber: KAK JIEJIE


Bahan-bahan

1/2 biji kelapa parut
garam secukup rasa
sedikit gula
sedikit minyak untuk menumis

Bahan kisar
sejemput udang kering~dibersihkan dan direndam sekejap biar lembut
10 biji cili kering
6 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
4 biji cili api
Sedikit kelapa parut

Cara
1. Tumis bahan kisar hingga bangkit bau dan garing
2. Masukkan kelapa parut, gaul sebati
3. Masukkan garam dan gula. Gaul sebati.
4. Rasai garamnya dan angkat.

Untuk pulut panggang
beberapa helai daun pisang~dilayur agar lembut
pulut kukus bersama santan
Inti sambal udang kering ( sambal pulut panggang)
lidi kelapa

Cara
1. Letakkan 1 sudu pulut di atas daun pisang
2. letakkan inti ditengah pulut
3. Gulung dan sematkan dengan lidi
4. Bakar.





Buah tembikai dan kuih kat bawah nih bukan buat yer tapi beli kat bazar ramadhan..tak sedap langsung..lain kali kena buat sendiri jer baru puas hati





Sambal petai nih buat sendiri..rasanya tak payah letak resepi lah kot..semua org tau buat kan


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net