zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Monday, 1-Sep-2008 11:34 Email | Share | | Bookmark
::Salam Ramadhan::



Salam,
Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " " Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.


"Sempena akan tibanya bulan Ramadhan yang tidak lama lagi saya terlebih dahulu memohon maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja mahupun yang di sengaja, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk , diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, insyaallah. Saya juga memohon dihalalkan semuanya.


Quote:
Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir
Tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir
Tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir
Tentu malammu engkau sibukkan dengan bertarawih.. . berqiamullail. .. bertahajjud. ..
mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi... aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....


Andai Ini Ramadhan Terakhir Buat Kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...

paling berseri... menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA


ANDAI BENAR INI RAMADHAN TERAKHIR BUAT KITA
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH DILAKUKAN

Surah Hud
"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu,sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan(ingatlah) , Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yangkamu lakukan." [Ayat :123]


Dari WAK KUMIS terima kasih yer wak..


Dari Kak Maylique terima kasih jugak utk akak..mmg berbisa 'racun' tu


Bunga rose kuning nih tersangatlah cantiknya..mekasih yer Puan BungaLawang sbb bg zira free jer bunga nih





Quote:
Untuk semua kengkawan dan pengunjung fp nih..jgn malu² yer..sila amik 'hadiah' kat bawah nih dan gantung kat 'umah' masing² yer sempena kedatangan bulan mulia nih



Sunday, 31-Aug-2008 02:33 Email | Share | | Bookmark
::SELAMAT HARI MERDEKA KE-51::


Selamat Hari Merdeka utk semua rakyat Malaysia..semoga kita terus hidup dalam kesejahteraan dan keamanan






31 Ogos

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka ! Merdeka !
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka !
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka



Thursday, 28-Aug-2008 02:23 Email | Share | | Bookmark
Musim Award & Gulai Ikan Kering+Nenas



Salam semua..memang terharu dan teruja betul bila dapat award dari chef kita yg terkenal KAK LIZA
memang tak sangka akak sudi bagi awards nih pada zira..apa pun terima kasih banyak² buat kak liza..


Quote:
These are the rules of the award ~

1. Choose five blogs you consider deserving of this award. (Creativity, interesting material, etc.)
2. Each award includes the name of the owner of the blog and his/her link.
3. Each award winner has to show the award and put the name and link to the blog that has given her or him the award itself.
4. Award winner and the one who has given the prize have to show the link of “Arte y Pico” blog, so everyone will know the origin of this award.




Award ni nak hadiahkan pula utk
1. Kak Ana
2. Kak Dilla Bangi
3. Kak Ej
4. Kak Hajar
5. Edoras




Yang nih pulak hadiah dari BungaLawang terima kasih sebab kasi zira hadiah nih




Nih pulak award dari Ziela..mekasih yer sudi bagi zira award nih





Quote:


Gulai Ikan Kering Tumis Darat

Bahan:
Beberapa keping tulang dan isi ikan kering(ikan talang atau apa² ikan kering)
3 sudu besar rempah kari ikan
2 cawan santan
1/2 biji nenas
sedikit air

Bahan tumis:
2 tangkai daun kari
5 ulas bawang merah ........] mayangkan
3 ulas bawang putih............]
1 sudu kecil halba campur atau halba tumis

Cara:

1. Masak rempah yg di bancuh dgn air hingga garing/hilang bau rempah..lepas tu masukkan santan, ikan kering dan nenas..didihkan
tambah garam kalau tak masin
2. Tumiskan bahan tumis dalam kuali sehingga wangi.
3. Tuangkan bahan tumis kedalam periuk gulai ikan tadi.
4. Tutupkan tudung periuk dan biarkan sebentar.



Wednesday, 27-Aug-2008 10:59 Email | Share | | Bookmark
::Set Nasi Tomato::

 
 
 
View all 4 photos...
Nasi tomato nih dah lama masak..dah basi pun tapi baru hari nih sempat update.. ..buat nih masa ada sikit angin R.. kalau tak jangan harap lah nk masak macam nih..









Quote:

Ayam Goreng Berempah
Sumber : Variasi Masakan Mami oleh Hajah Fadhilah Hanoum
zira copy paste dari fp maklang..tq maklang

Bahan
1 ekor ayam – dipotong
1 biji telur
3sm tepung jagung

Bahan hiris
1 biji bwg besar
Halia
3 biji bwg putih
1½ sm gula
2st rempah garam masala
2st serbuk cili kering
1st serbuk kunyit
Daun kari
Garam

Cara
Satukan ayam dengan semua bahan hingga sebati.
Perap ayam selama 4 jam.
Kemudian goreng dlm minyak yg banyak hingga garing.





Tuesday, 26-Aug-2008 05:59 Email | Share | | Bookmark
Bubur Pulut Hitam

Baru² nih tgk fp Puan shima kita dia buat bubur pulut hitam..nampak macam sedap jer sbb dah lama tak makan bubur nih..kebetulan pulut hitam pun ada lagi..nasib baik masih elok lagi .




Quote:
Bubur Pulut Hitam

2 cawan pulut hitam
1 cawan santan pekat
½ cawan gula
½ camca teh garam
2 helai daun pandan
1½ cawan santan cair

Bersihkan pulut hitam dan rebuskan hingga empuk. Masukkan gula, santan cair dan daun pandan. Masak hingga mendidih. Akhir sekali masukkan santan pekat dan garam. Kacau hingga rata dan angkat.



Sekadar Renungan
Quote:
Berdoalah Ketika Kita Bersedih

Jika kita merasa sedih kerana sesuatu menimpa kita seperti kehilangan harta, ibu atau ayah kita sakit, kematian salah seorang keluarga kita, tidak mendapatkan sesuatu yang kita idam-idamkan, jodoh tidak kunjung datang ataupun yang lainnya, maka ucapkanlah doa berikut yang diajarkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam:

“Tidaklah seseorang ditimpa suatu kegundahan maupun kesedihan lalu dia berdo’a: “Ya Allah, sesungguhnya saya adalah hamba-Mu, putera hamba lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan Mu, ubun-ubunku ada di Tangan-Mu, telah berlalu padaku hukum-Mu, adil pada ketentuan-Mu. Aku meminta kepada-Mu dengan seluruh Nama yang Engkau miliki, yang Engkau menamakannya untuk Diri-Mu atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhluk-Mu atau yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu atau yang Engkau simpan dalam ilmu ghaib yang ada di sisi-Mu. Jadikanlah Al-Qur`an sebagai musim bunga (penyejuk) hatiku dan cahaya dadaku, pengusir kesedihanku serta penghilang kegundahanku.” melainkan akan Allah hilangkan kegundahan dan kesedihannya dan akan diganti dengan diberikan jalan keluar dan kegembiraan.” Tiba-tiba ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tidakkah kami ajarkan do’a ini (kepada orang lain)? Maka Rasulullah menjawab: “Bahkan selayaknya bagi siapa saja yang mendengarnya agar mengajarkannya (kepada yang lain).” (HR. Ahmad no.3712 dari ‘Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albaniy, Sheikh Syu’aib al-Arnaouth menyatakan Isnadnya Dhaif)

Juga do’a berikut ini:

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari gundah gulana, sedih, lemah, malas, kikir, penakut, belenggu hutang dan dari tekanan/penindasan orang lain.” (HR. Al-Bukhariy 7/158 dari Anas radhiyallahu ‘anhu)


[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net