zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Monday, 25-Aug-2008 02:33 Email | Share | | Bookmark
Tag & Mee Kari Simple

Salam semua..lebih kurang lagi seminggu semua umat islam akan menyambut bulan Ramadhan..rasa macam tak sabar² dah nak posa nih mesti masing² sibuk bulan puasa nanti..jadi sementara tak sibuk nih zira nak jawab Tag yg di beri oleh akak ROZAMY harap akak berpuas hati dengan jawapan dari zira tu yer ..terima kasih kerana sudi menge'tag' zira..lps nih kita tag orang lain pulak yer..

RULES
The rules of the game get posted at the beginning. Each player answer the question about themselves. At the end of the post, the player then tags 5 people and posts their names. Then goes to their blogs and leaves them a comment. Letting them to know that they have been tagged. Let the person who tagged you know when you've posted your answer.
So now, on to the questions...



1) What were you doing 5 years ago?
>>Tahun 2003 lah ni kan..Baru habis belajar dan hadiri majlis konvokesyen
>>Tahun paling sedih sebab 'pemergian' org 'ter'cinta..huhu
>> Jadi penganggur terhormat ngeh ngeh



2) What are 5 things on your to-do list for today?
>>Bangun pagi kena kemas umah
>>Buat bekpes utk family
>>Perkara wajib tetiap hari..main² dgn anak kucing dulu..bagi makan
>>Nak apdet fotopages,cek email
>>Kuar jumpa kawan


3) What are 5 snacks you enjoy?
>>Suka makan kuaci
>>Suka makan kerepek pisang
>>Kerepek ubi kayu yg pedas..(suka yg buat sendiri)
>>Suka makan apa² jenis puding
>>Suka sgt dgn epal hijau n buah tembikai(kalau buat jus lagi suka)


4) What are five things you would do if you were a billionaire?
>>Kalau lah dpt jd billionaire..zira nak bawak semua anggota keluarga pegi menunaikan haji
>>Sedekah pd fakir miskin atau org yg perlukan bantuan
>>Buat umah besar utk family dan sediakan semua kelengkapan yg sepatutnya
>>Buat simpanan utk masa depan
>>Teringin nak buka kedai makan sendiri(angan² je nih)


5) What are five jobs you've had?
>>Penah keje kilang masa tunggu result SPM
>>Pernah keje sebagai cashier
>>Pernah keje kat nurseri tapi kejap jer..hehe
>>Pernah keje sebagai kerani kat driving school
>>Lama jugak menganggur sampai lah dpt keje sekarang nih


Nak kena bagi tugasan nih kat 5 org lagi..saper yer mangsanya ?
1. kak amal
2. kak haniss
3. kak meen
4. kak Leen
5. kak zaiy




Nih pulak mee kari versi zira..simple jer..buat pun dah lewat petang sebab abah tetiba jer nak makan..buh jer apa yg ada..malas nak kuar kedai cari bahan²..hehe
Quote:


Mee Kari Simple

bahan
1 bungkus mee kuning - di celur
4 sudu rempah kari
2 sudu cili kering yg dah di blend
2 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
kulit kayu manis,bunga lawang
3 biji kentang - dipotong dadu
santan dari sebiji kelapa
garam
air asam jawa

cara²
1.tumiskan bawang bersama kulit kayu manis dan bunga lawang..biar hingga garing lps tu baru masukkan rempah dan cili yg dah di bancuh dgn sedikit air.
2.masak rempah hingga garing dan naik bau..masukkan santan cair dan sedikit air asam jawa..masukkan sekali kentang ..biar hingga mendidih
3.masukkan santan pekat dan garam..masak sekejap dan biar mendidh..lps tu tutup api.

bahan sampingan
daun salad
taugeh - di celur
cili merah - di potong
tauhu - di goreng dulu
bawang goreng
ayam - digoreng dan di siat isi
fishball/fishcake - digoreng
sambal tumis

**kalau ada ketam atau kerang lagi sedappp..boleh tambah ikut selera masing²




Friday, 22-Aug-2008 03:02 Email | Share | | Bookmark
::Award Dari Kak Lin::



Salam semua.hari nih bila buka jer fp nih tgk ada award lagi dari Kak Lin
http://kaklins-gallery.blogspot.com cantik friendship award yg akak bagi nih..terharu jugak sebab akak tak lupa zira kat sini terima kasih yer akak untuk kak lin dan semua rakan² fp zira harapkan hubungan kita akan kekal walaupun hanya di alam cyber nih..




Dan untuk award kali ni zira nak berkongsi dengan beberapa orang yg ada nama kat bawah nih yer..sila amik award nih gantung kat 'umah' masing² yer

Kak Meen
Kak Umieaisyah
Kak Madiha
Kak zaiy
Kak putrimlm
Kak Salmah
Kak shariza
Kak Mariam
Kak T
Kak Tie
Kak Mira



Kat bawah nih buah pelam telur yg di ambil kat umah bapa sedara baru² nih..masam betul pelam nih..kita jamu mata jer yer..pada akak² yg sedang ngidam tu terutama kak madiha jangan terliur yer..nanti cian baby dalam perut tu




Quote:

utk sambal cecah pelam tu zira buat camni yer..guna blender kering jer sbb malas nak tumbuk.. ..blend 4 biji cili api dgn sedikit belacan..bg hancur cili tu pastu buh gula. ngan kicap..blend lagi..jgn halus sgt gula tu nanti tak sedap..last sekali buh kacang yg dah di mesin..gaul bg rata


Thursday, 21-Aug-2008 10:18 Email | Share | | Bookmark
Puding Karamel & Daging Masak Lada Berhalia

 
 
 
View all 5 photos...
Zira buat lagi puding karamel nih atas permintaan adik² yg memang sukakan puding nih..mujurlah puding nih senang dan cepat di buat.. ..kalau tak malas jugak kakak dorang nih..


Quote:


Puding Karamel

Bahan²

5biji telur ayam
1 tin susu cair
1 tin air (ikut sukatan guna tin susu cair td)
2 sudu tepung jagung
sedikit esen vannila
4sudu gula
1/2 cawan gula(utk buat gula hangus)

Utk gula hangus>>>zira masak dulu gula bg cair dan keperangan guna api perlahan saja.. kemudian baru masuk air..biar gula td hancur..

Cara²

1.Panaskan pengukus..
2.Pukul telur bg bercampur..jgn pukul lama²..guna tangan jer tak payah guna mixer
3.Lps tu masukkan gula,tepung,air,susu dan esen vanila...pukul bg semua bahan td sebati.jangan pukul lama² yer
4.Tuangkan gula hangus ke dalam loyang..kemudian baru masukkan bahan yg telah di pukul td..(tapis adunan td)
5.Kukus menggunakan api perlahan selama 45 minit atau hingga masak..
6.Sejukkan dulu baru di keluarkan dari loyang..simpan dlm peti sejuk.







Yang nih pulak masakan org malas ... main campak² jer apa yang ada..nasib lah menjadi jugak dan habis jugak di makan..dah tentulah habis kan sebab semua org lapar..


Quote:

Daging masak lada berhalia(versi org malas)

500gm daging
2inci halia - nk guna lebih pun takpa
1labu bawang besar - di belah 2 dan dipotong
2biji cili merah- dipotong menyerong
lada hitam(diblender)- ikut pedas yg disukai
serbuk kunyit
garam
2ulas bawang merah
2ulas bawang putih
sedikit air

tumiskan bawang merah,bawang putih dan sedikit halia..biarkan kekuningan kemudian masukkan daging dan sedikit air..biarkan daging empuk..kemudian boleh masukkan sedikit kunyit,lada hitam,halia,cili merah dan bawang besar.kemudian masukkan garam.boleh lebihkan air kalau suka yg berkuah..biar kering pun sedap.last sekali tabur dgn daun bawang.siap utk dimakan..hehe






Wednesday, 20-Aug-2008 11:47 Email | Share | | Bookmark
::Award lagi::

Hari nih zira cuma nak gantung award yg di beri oleh liana http://adinieliana.blogspot.com
tq liana sbb ingat zira nih dan sudi bagi bear besar nih




Dan utk semua yang sudi singgah kat sini sila amik award nih gantung kat 'umah' masing² yer..jangan malu²..hikss..tq sebab sudi singgah dan sudi jadi kawan zira..

Yang bawah ni pulak gambar dari Pakcik PI kita http://pemancingikan.fotopages.com
Sungguh menakjubkan gambar api tu..itulah kebesaran kuasa ALLAH S.W.T






Yang nih pulak ada sikit lagi gambar yang sempat snap masa p alor setar ari tu..

Menara Alor Setar















Tuesday, 19-Aug-2008 03:43 Email | Share | | Bookmark
::Puding Jagung & Ayam Goreng Tepung

 
 
 
View all 5 photos...
Dah lama terasa nak makan puding jagung nih..agar² ada banyak lagi..terpaksalah merajinkan diri utk buat..zira guna resepi dari blog Kak Kacip dari forum cari http://kacip.blogspot.com puding nih sedap di makan sejuk².. mintak halal yer kak zira tepek resepi akak kat sini


Quote:

PUDING JAGUNG
Sumber:Kak Kacip
Bahan-bahan :-

20 gm agar-agar strips
4 1/2 cwn air
1 tin susu cair
1 tin jagung krim
2 bj telur
1/2 cwn tepung kastard, dicampur dgn sedikit air, dikacau dan di tapis
secubit garam
1 cawan gula
1 sdt esen jagung
::
Cara-cara:-
1. Rendam agar-agar dgn air selama 1 jam. Kemudian masak agar-agar sehingga hancur.
2. Masukkan gula dan masak lagi sehingga gula hancur. Perlahankan api.
3. Di dalam mangkuk, pukul telur menggunakan garfu. Ketepikan.
4, Di dalam mangkuk lain pula, campurkan jagung krim, susu cair, garam, telur yang dipukul dan juga tepung kastad yang sudah ditapis. Gaul sehingga sebati kemudian di tuang ke dalam periuk agar-agar sambil dikacau. Tuang esen jagung.
5. Adunan ini perlu dikacau sentiasa sehingga pekat. Tutup api dan bolehlah di tuang ke dalam loyang dan biarkan sejuk dan mengeras barulah dipindahkan ke dalam peti ais.




Yang nih pulak ayam goreng yang sempat zira buat baru² nih..adik² makan camtu saja..nasib baik habis





[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net