zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 12-Aug-2008 03:12 Email | Share | | Bookmark
Tepung Bungkus & Gulai Pisang

 
 
 
View all 6 photos...
Semalam sempat jugak buat tepung bungkus untuk bekpes pagi nih..di sebabkan ada banyak lagi inti yang lebih dari buat kuih ketayap tu zira pun saja merajinkan diri try buat tepung bungkus..jangan tak tau ni lah kali pertama zira buat kuih nih..selama nih tengok mak jer buat.. ..pemalas punya anak dara.. ..kebetulan daun pisang pun ada apa lagi..buat jerlah ala² orang tak bape reti kan ..macam biasa kalau buat kuih zira suka ikut resepi kak liza jer..tq yer kak liza sebab dah banyak resepi akak zira try memang menjadi..tapi ada sikit² lah yg zira tambah..memandai jer kan ..satu lagi zira nak mintak akak² semua sila abaikan rupa kuih yg zira buat tu..maklum la baru kali pertama try


Quote:

KUEH TEPUNG BUNGKUS
Sumber:Kak Liza
Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang

Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula
1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan

Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.


***utk inti tu zira ikut cara mak dok buat..inti buat bebola kecil pastu guna tepung pulut yg di bancuh mcm nak buat buah melaka tu..pastu buat cara mcm kita buat buah melaka tu lah..erkk faham tak ek..






Dan yang nih zira buat gulai pisang nangka yg muda..kebetulan p rumah tok baru² nih dia ada bagi pisang yg tak masak lagi..dah banyak hari tapi tengok pisang tu tak masak² llagi..nak buat kerepek malas..jadi biar jerlah pisang tu masak sendiri pastu boleh buat goreng pisang..Pastu teringin pulak nk makan gulai pisang nih..apa lagi mintak mak tolong buatkan tapi mak tak nak..huhu..dia suruh belajar buat sendiri.. baru padan muka..kena belajar buat lah..


Quote:

Gulai pisang muda tumis darat

3 biji pisang nangka yg muda
3 sudu rempah kari
santan dari 1/2 biji kelapa
segenggam ikan bilis
1 keping asam gelugor
garam
air

bahan tumis


2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 sudu kecil halba campur
daun kari

cara²:
1.masukkan rempah dan air ke dalam periuk..masak guna api slow sampai rempah kering.
2.kemudian masukkan santan,pisang,asam gelugor dan ikan bilis..renehkan sampai santan mendidih dan pisang telah empuk.
3.kemudian masukkan garam secukup rasa.
4.dalam kuali lain tumiskan bahan utk menumis sampai garing
5.kemudian tuangkan bahan tumis kedalam periuk gulai tadi.
6.Tutupkan tudung periuk dan biarkan sebentar. tutup api.






Quote:

Yati >> Eh akak..kalau dekat bape pinggan pun boleh
Ana >> amboi kak ana..jgn puji lebih²..jadi lain pulak nanti
intan >> tu lah kak..mak nak suruh anak dia blajar masak sendiri..kalo tak blajar sampai bila nak reti
jasmeen >> kak meen..mak suka makan yg style camtu..dia kata lagi sedap sebab rasa mcm liat sikit
MaDiHa >> alamak kak madiha..akak jgn ngidam nk mkn gulai pisang nih dah la..jenuh zira nk p antar kat akak nanti
srsfeqah >> alahai feqah..masak simple² jer tu..baking² tak reti lagi nih..erkk..cik abang mana yg bertuah tu agaknya
big mamma bukhari aka ati >> hehe kak T..zira dok blajar lah nih..banyak yg tak reti lagi..untung join fp nih byk benda zira dpt blajar
maylique >> amboi kak..nak gu ngan sapa plak tu? mekasih na bg zira resepi tu..nanti kalo rajin zira try buat
unnamed>> sapa unnamed nih?nak byk pun boleh
hasliza >> salam hasliza..nak tanya apa yer? nih email akak azieyra_82@yahoo.com
~Ima~ >> hai ima..nanti boleh lah try resepi tu yer
zaiy >> mula² nk try buat tu takut jugak tak jadi..
umieaisyah >> lorr kak..zira ingat zira yg nak p dok umah akak boleh mkn apa yg akak masak
MiraJohar >> nampak jer sedap tp rasa belum tau lagi mcm mana
ratna >> salam kenal jugak dari akak..lps nih bleh lah singgah sini lagi yer
baayah >> zira tak baper suka mkn kuih nih tp mak dgn abah mmg sgt suka
<< jeff >> >> lorr..baru tau ker nama kuih nih..selama nih main makan jer ker bro
zatidhati >> nape plak akak tak suka isi dia ek?
zai@umiaiman >> salam kenal dr zira jugak..owh ramai jugak suka mkn kuih nih yer
jun >> sebungkus jer cukup ker?
maylique >> kak..lain dr yg lain lah resepi nasi tu..mesti sedap nih
Mamasya >> malas lah tu akak..kena tunggu angin rajin dulu baru bleh buat kuih muih nih..ikut mood jugak nih
maylique >> kak..buatlah lagi..kalo bosan mkn sorang meh kita makan sama²


Monday, 11-Aug-2008 12:16 Email | Share | | Bookmark
Award,Kuih Ketayap & Sambal Sotong



Salam..malasnya nak update fp ari nih.. tapi kena rajinkan diri jugak..kali nih dapat lagi award dari mamasya http://mamasya.fotopages.com terima kasih yer akak sbb sudi bg zira award nih..dah boleh buat koleksi nih ..tapi kan layak ker nk terima award nih..zira nih tak kreatif langsung.. tp org dah bagi kita amik jelah kan..banyak cakap pulak ..tq mamasya



Award nih zira nak kongsi dengan :
Rinnzura ~~~http://rinzura.fotopages.com
Kak Ej ~~~ http://rafiqin.fotopages.com
Kak Intan ~~~ http://nabialishad.blogspot.com
Kak Hanis ~~~ http://rahaniss.fotopages.com
Liana ~~~ http://adinieliana.blogspot.com
Kak Amal ~~~ http://amal5041.fotopages.com
sila amik award nih dan letak kat rumah masing² yer..



Dah abis pasal award..jom kita kongsi resepi pulak..zira TERajin la pulak nak buat kuih ketayap nih sbb dah lama tak makan..kalau nak beli faham² jerlah..baik buat sendiri lagi puas hati kan ..resepi kuih ketayap nih zira guna resepi dari fp kak liza..minta izin copy paste resepi nih yer kak ..tq kak liza


Quote:

KUEH KETAYAP aka KUEH GULUNG

Bahan Kulit [batter]
1 cawan tepung gandum
1 cawan air jus pandan
[mesinkan 5 helai daun pandan + 1 cawan air dan tapiskan]
1/2 cawan santan/susu segar
1 biji telur
beberapa titik pewarna hijau
secubit garam

Bahan inti:
150 gm gula merah
3 s/b gula biasa
1/2 cawan air kelapa muda [jika ada]
½ biji kelapa parut muda

Cara:

1. Untuk inti, masukkan semua bahan inti ke dalam periuk.
2. Kemudian masak di atas api yang sederhana dan kacau agar sebati dan melengas. Angkat dan ketepikan.
3. Untuk kulitnya, masukkan semua bahan di dalam mangkuk. Kacau sebati dan tapiskan
4. Panaskan non-stik pan yang telah dilengser dengan sedikit minyak.
5. Tuangkan sesenduk adunan ini dan lenggang-lenggangkan kuali tadi, supaya adunan rata dan nipis.
6. Setelah masak, angkat dan ketepikan.
7. Masukkan inti di tengah-tengahnya.
8. Kemudian lipatkan bahagian kiri dan kanan lalu gulungkan kemas-kemas.
9. Lakukan sehingga selesai dan hidangkan.








Yang nih pulak zira guna resepi dari http://www.resipi.my/sambal-sotong-rendam untuk sambal sotong nih..memang sedap ..tq utk tuan punya resepi:flowesr: ..zira mintak izin copy paste resepi tu kat sini yer


Quote:

Sambal Sotong
Bahan-Bahan
Bahan-bahan untuk dikisar:-

100gm cili kering
10 ulas bawang merah (kecil)
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

1 kg sotong rendam-dipotong dan dibersihkan
1 biji bawang merah besar (dipotong
2 cawan air
sedikit air asam jawa
1 sudu besar gula
sedikit serbuk perasa
garam secukup rasa
1 senduk minyak untuk menumis

Cara Memasak
1. Panaskan minyak di dalam kuali.
2. tumiskan bahan2 yang dikisar sehingga garing dan masukkan bawang besar yang telah dipotong.
3. masukkan sotong dan air. Biarkan ianya masak sehingga hampir kering (anggaran 10 minit)
4. masukkan air asam, gula, garam dan serbuk perasa.
5. kacau sehingga ianya pekat dan hampir kering (tapi jangan kering sgt).




Saturday, 9-Aug-2008 11:32 Email | Share | | Bookmark
Award & Kari Ketam



Aik dapat award lagi dari Kak Lin http://kaklins-gallery.blogspot.com apa pun terima kasih banyak² yer kak lin sebab sudi bagi zira award nih



Dan kali nih zira nak berkongsi award nih dengan :

Kak Fazzarinna >>> http://fazzarinna.fotopages.com
Kak Umieaisyah >>> http://umieaisyah.fotopages.com
Kak Ana >>> http://elianas.fotopages.com
Kak Madiha >>> http://mamawandiha.fotopages.com
Kak Zaiy >>> http://norzaim1973.fotopages.com
Pakcik Pemancing >>> http://pemancingikan.fotopages.com
Bro Jeff >>> http://ambig.fotopages.com

Pada sesiapa yg ada nama kat atas tu sila amik award nih bawa balik 'umah' masing² yer





Quote:

Kari Ketam
Bahan-bahan
* 1 kg ketam, dibersihkan
* 4 sudu makan rempah kari
* 1 cawan air
* ½ liter santan pekat
* garam secukup rasa
* 1 biji nenas(kalau nenas masak lg sedap,manis)
* minyak untuk menumis

* # Bahan untuk dikisar #
* 2 biji bawang besar
* 1 ulas bawang putih
* 1 inci halia

Cara-cara


1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan yang telah dikisar sehingga naik bau.
2. Masukkan rempah kari ikan dan gaul rata.biar garing.. Kemudian masukkan 1 cawan air dan gaul sebati.
3. Masukkan garam, serbuk perasa secukupnya dan ketam. Gaul rata dan tutup periuk selama 5 – 10 minit sehingga ketam bertukar warna.
4. Akhir sekali masukkan nenas, santan, dan bila ia telah mendidih. Kacau sebati, padamkan api, angkat dan hidangkan.











Friday, 8-Aug-2008 02:34 Email | Share | | Bookmark
Nasi goreng simple & Ayam masak Kicap



Malas nak buat kuih utk sarapan..zira buat jer nasi goreng.cepat dan mudah ..nih jadi menu utk sarapan dan lunch..buat pun main campak jer apa yg ada.. lepas tu tgk ayam ada sikit lagi cukuplah utk buat masak kicap simple..semuanya simple jer..tapi tak kisah lah walaupun simple yang penting habis dorang makan..


Quote:

nasi goreng simple versi zira

2 cawan nasi sejuk
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
3 sudu cili kering yg di blend
kicap secukupnya
sedikit ikan bilis ( ditumbuk bg pecah²)
sedikit isi ikan kembung yg dah di goreng( zira guna balance lauk yg tak abis smlm jer)
kacang panjang ( boleh guna sayuran lain jugak..yg nih zira cuma guna mana yg ada jer)
garam

cara²

1.tumiskan bawang merah dan putih hingga naik bau..
2.kemudian masukkan cili blend..bila agak² nak garing cili td boleh masukkan ikan bilis dan isi ikan..kacau² bg bercampur..
3.masukkan nasi,kacang panjang..kemudian percikkan kicap ke atas nasi tersebut dan kacau bg bercampur..
4.masukkan garam secukup rasa..kacau lagi..
5.boleh di hidang dgn telur goreng atau lauk² lain





Quote:

Ayam masak kicap pedas

6 ketul ayam
1 sudu jintan manis
6 tangkai cili kering(bleh tambah kalo nk lg pedas)
1 inci halia
1 labu bawang besar(di potong bulat)
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
kulit kayu manis
bunga lawang
kicap secukupnya

cara-cara:

1.ayam di gaul dgn kunyit dan garam kemudian di goreng terlebih dahulu..jgn garing sgt nanti keras
2.jintan,cili dan halia di blend.
3.tumiskan bawang putih dan merah,kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.kemudian masukkan bahan yg di blend tadi..biar hingga garing
4.bila dah garing masukkan ayam dan masukkan kicap secukupnya..bleh tambah air sikit
5.kemudian masak hingga pekat..masukkan bawang besar..
6.sebelum angkat rasakan garam..kalau kurang masin bleh tambah..jgn masin sgt sbb kicap td pun dh masin






Thursday, 7-Aug-2008 10:55 Email | Share | | Bookmark
Award & Kuih Lapis

Wah..seronoknya bila zira mula² join fotopages ni..boleh dapat ramai kawan² dan yg paling seronok dapat belajar memasak.. ..kali nih zira dapat award dari kak nabialishad http://nabialishad.blogspot.com thanks yer akak..dlm sibuk² pun sempat jugak jenguk kat sini.. zira dah gantung award akak tu kat sini..



Dan yang nih pulak dari rinzura http://rinzura.fotopages.com tq yer





Yang nih pulak zira buat kuih lapis guna resepi yang di ambil dari jiran dekat rumah...tq pada tuan punya resepi..sedap jugak

Quote:

Kuih Lapis

* 1 cawan tepung beras
* 1/2 cawan tepung gandum
* 1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt)
* 1 st garam
* 3 cawan santan
* 3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.


Cara-cara

1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum dan garam.blend hingga semua bahan bercampur dan tidak berketul.
2.panaskan periuk pengukus.sapu minyak pd loyang yg nak digunakan
3.kemudian bahagikan adunan tadi kepada 2 bahagian.merah dan hijau.
4.kemudian masukkan sesenduk adunan warna hijau..kukus selama 5 minit atau hingga masak.
5.kemudian masukkan pulak sesenduk adunan warna merah..kukus 5 minit atau hingga masak.
6.ulangi langkah tadi secara selang seli hingga adunan habis...
7.sejukkan dan potong.






[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net