zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 28-Feb-2008 11:55 Email | Share | Bookmark
Kuih Lapis

 
 
 
 
Angin R tetiba je muncul..so apa lagi zira cuba plak buat kuih lapis guna resepi kak liza..sblm nih buat guna resepi dari mana ntah...jadi tk berapa cantik..tp kat rumah nih kalau kuih yg jenis kukus nih memang kurang di gemari sikit lah..yg suka pun mak dengan abah ja..adik² kalau kuih yang jenis bergoreng tu barulah dorang suka..zira mintak izin kak liza utk copy resepi nih yer..

thanks kak liza

Quote:
KUEH LAPIS (kak liza)

Bahan-banan A:
1 1/2 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung kastad/jagung
3/4 cawan gula
4 cawan santan
1 s/k garam

pewarna merah

Cara:
1. Gaulkan semua bahan A dan tapiskan.
2. Bahagikan adunan pada 2 bahagian.
3. Masukkan pewarna merah dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna asal/putih dalam 1 bahagian lagi.
4. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang yg akan digunakan.
5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.
6. Lapiskan 1 senduk adunan asal/putih dan kukus semula selama 5 minit.
7. Lapiskan adunan merah dan asal/putih berselang seli sehingga adunan habis.
8. Sejukkan dan potong untuk dihidangkan.








Quote:
baipower ~ alhamdulillah kak..misi zira berjaya jugak..ni pun berkat jenjalan kat fp kengkawan jugak..byk petua masakan leh dpt..
Roylazim ~ mmg sedap rasa kuih nih..walaupun rupanya huduh
zai Kulim ~ zira pun kalu mkn kuih lapis nih mesti koyak satu² lapisan dia tu..
ija ~ tima kasih..salam perkenalan
zara ~ xdelah rajin mana kak..saja nk mencuba..
zatidhati ~ tokei kek sudi jenguk fp zira ..thanks kak zati coz memberi semangat..
mamasya ~ thanks mama..
kak rus ~
Nur ~ macam tak jadi jer lapis tu..org buat merah kat atas..yg zira nih putih lak kat atas..hentam jerlah.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net