zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 14-Mar-2008 06:39 Email | Share | Bookmark
Laksa

 
 
 
Keluarga zira memang suka makan laksa ni,boleh di katakan dalam seminggu tu mesti kena buat jugak sekali..mmg semua hantu laksa




Quote:


Laksa Kedah

Bahan-bahan utk kuah

1kg ikan kembung(ikan lain pun boleh)
20tangkai cili kering(bleh kurangkan klu tak mkn pedas)
belacan
3labu bawang besar
6keping asam gelugur
garam
bahan perasa
bunga kantan(di belah 2)
daun kesum
air

cara memasak:

1.ikan di bersihkan dan di rebus.asingkan isi dan blender hingga hancur.tulang d blender berasingan dan di tapis ambil airnya saja.
2.blender cili kering,belacan,bawang besar hingga hancur.masukkan ke dalam periuk.
3.masukkan juga isi ikan dan air dari tulang ikan yg d blender td.air rebusan ikan td jugak boleh di gunakan.
4.masukkan air jika kuahnya terlalu pekat.kemudian masukkan asam keping,bunga kantan dan daun kesum ke dalam periuk.
5. didihkan kuah tersebut..kemudian masukkan garam dan bahan perasa..biarkan kuah td mendidh..dah masak tutup api yer

bahan utk ulaman
daun selom/salad/pucuk gajus
timun
bawang besar
bunga kantan
telur rebus
cili padi

laksa di celur..ikut arahan pd paket tersebut






Quote:
MaDiHa ~ alahai kak madiha..nasib baik tak ngidam kan?kalau tak jenuh zira nak ngantar
zatidhati ~ terima kasih kak..semua tu zira godek² dari internet jugak
masriyah ~ ada jugak geng hantu laksa nih yer
Ana ~ lagi sedap kalau guna laksa beras..num nyum
cek de sam ~ laksa trg pun sedap jugak
mamasya ~ idea menarik gak tu..kelab hantu² laksa


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net