zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 21-May-2008 03:21 Email | Share | Bookmark
Nasi Ulam Kedah

Daun² yg telah di susun dan di ikat
Nasi yg dah siap di gaul
 
 
 
Selalu dok makan nasi kerabu kelantan jer..teringin jugak nk makan nasi kerabu/ulam versi kedah punya..nasi nih mmg menu wajib masa bulan puasa.Dalam dok teringin tu tetiba tok rajin pulak cari daun² untuk buat nasi ulam nih..untuk cucu tersayang.. Nasi nih mak yang buat yer..zira balik jer rumah semua dah siap..tinggal nk makan jer..bertuah punya anak..haha


Quote:

Bahan2 utk nasi ulam:


3 mangkuk nasi panas
1 keping ikan tenggiri masin (dipanggang dan dileraikan isinya)
2 ulas bawang merah (dihiris)
4 sudu kerisek

Ulam2 (dihiris halus):~boleh gunakan daun² lain jugak
daun kaduk
daun kunyit
daun pegaga
cekur
ulam raja dll

Bahan2 tumbuk[boleh blender kering jer lg cepat]:
1 inci halia
1 inci lengkuas
1 batang serai
2 sudu besar lada hitam

cara nak buat dia senang ja.gaulkan nasi dengan semua bahan² tersebut..kalau tak cukup masin boleh tambah garam..sedap di makan dgn asam pedas keladi..

nih daun yg telah di ikat supaya mudah utk di hiris nanti



Asam Pedas Keladi

1 ikat keladi (disiat kulit luarnya dan direbus hingga empuk)
1 cawan kecil udang / ikan bilis[di tumbuk]
4 sudu besar cili yg dh di blend[boleh tambah kalau suka pedas]
3 keping asam gelugur
2 ulas bawang merah (tumbuk)
3 cawan air
garam dan serbuk perasa secukupnya
bunga kantan~belah 2

Cara2:
Rebus dulu keladi hingga empuk kemudian toskan air rebusan td..Masukkan keladi yg dh empuk dan semua bahan2 di atas ke dalam periuk, jerangkan di atas api sehingga mendidih. Masukkan garam dan serbuk perasa. Siap untuk dihidangkan.









Yang nih pulak kuih yg zira beli utk sarapan pagi..nih kes malas nk masak sendiri ..kira oklah kan sekali sekala beli kat luar..tp kat tempat zira nih masih ada org jual kuih 5 biji RM1..kat tempat lain mana nak cari kan..nasi lemak pun sebungkus 0.50sen tp ciput jerlah nasinya




Quote:
rani ~ betui tu..bulan posa mmg selalu mkn nasi nih tp kalau hari biasa mcm susah jer nk mkn..xda org jual.kena buat sendiri lah jwabnya
shariza ~ nasi nih dh cukup lengkap..ada sayur dan lauk sekali..
MaDiHa ~ mmg nih nasi ulam yg selalu org kedah buat..hehe.simple jer nk buat dia..kat kg zira jerlah ada lg org jual kuih 5bj=RM1 .kuih dia pun sedap
PEMANCING IKAN ~ dh tak lama tu bln posa nk mai..hehe
FazaRina ~ mmg bagus kak nasi ulam nih..pastu lps mkn rasa panas ja badan sbb ada buh lada hitam tu
cek de sam ~ mmg ramai yg suka asam pedas keladi nih yer
cinta ~ thanks sudi masuk sini..pasni bleh try masak apa yg terasa nk mkn..hehe
shima ~
princessharyati ~ org utara jugak no..
zatidhati ~ nasi ulam kedah nih lain dr nasi kerabu kelantan tu
soulha,cairo ~ hehe..lps nih kak sue bleh buat nasi ulam kedah pulak na
Wak Kumis ~ ala wak skali sekala jer nk jadi anak ngan cucu bertuah pun..
<< jeff >> ~ dh ada resepi lps nih bleh try buat yer
Farah Shrewsbury ~ tak sangka plak favourite kita sama yer
Ana ~ tok kak Ana dok mana? asam pedas keladi ni mmg sedap kalau mkn dgn nasi ulam ni
Liz ~


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net