zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 3-Jun-2008 12:32 Email | Share | Bookmark
Kuih Bom/onde²,sup crab stick,acar limau

 
 
 
 
 
 
kali nih zira nak kongsi resepi simple yg zira masak..tak berapa sihat sgt ari nih jd tak payah taip panjang² lah yer..nanti lain pulak jadinya..

kuih bom nih zira amik resepi dari fp kak madiha..try buat yg guna keledek pulak..selalu buat yg guna tepung pulut jer..kalau nk guna inti kacang hijau pun boleh ..sedapp nih..tq kak madiha


Quote:


Kuih Bom
Bahan Inti
1 biji kelapa parut yang muda
gula merah secukupnya (ikut manis yg anda mau)~ masak dlm periuk dengan 2 cawan air kemudian ditapis habuknya.
2 sudu tepung pulut untuk melikatkan inti
2 helai daun pandan

Cara2 memasak
1. Tuangkan air gula merah ke dalam kuali dan masak.
2. Campurkan terus kelapa parut & daun pandan.
3. Masak hingga air agak kering.. taburkan tepung pulut ke atas inti rata2 dan gaulkan rata sambil dikacau2.
4. Rasakan inti.. jika kurang manis.. boleh tambah gula pasir hingga dpt manis yg anda suka.
5. Biarkan inti agak kering dan bolehlah digunakan.

Bahan Doh

2 1/2 - 3 cawan keledek rebus yg dilecek
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung pulut
air secukupnya lebih kurang 1 cawan dicampur dengan sikit garam

Cara2
Bancuh keledek lecek bersama tepung hingga rata. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga rata. Jangan masukkan air kesemuanya.. agak2lah yer.. hingga dpt doh yg lembut. Ambil doh sebesar bola pimpong dan leperkan. Masukkan inti dan tutup lalu dibulat2kan. Salut dengan bijan dan kepal2 supaya bijan elok melekat. Goreng dlm minyak yang panas.






yang nih pulak sup simple versi Malas zira

Quote:
Sup simple

crab stick
cendawan
karot
bunga kobis
lada hitam - kisar sikit
garam
bawang merah.putih
halia

tumiskan bawang merah ,b.putih dan halia td..bila dah kekuningan masukkan air,cendawan,karot dan bunga kobis..didihkan..kemudian masukkan crab stick dan lada hitam..masukkan garam..jgn didihkan lama sgt crab stick nih nanti tak sedap






Acar nih memang favourite zira sekeluarga..selalu beli tapi biasalah kalu beli kadang² tu tak berapa sedap..jadi zira dengan adik² pun buat muka kesian jer kat mak mintak mak tolong buatkan ..sebenarnya nk buat acar nih renyah sikit sebab limau tu kena rebus byk kali dan kena tukar air sbb nk hilangkan rasa pahit tu..mak guna limau nipis..
jadi mmg xde resepi lah utk acar nih sbb mak yg buat..zira ngan adik tukang makan ja..






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net