zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 8-Jul-2008 02:14 Email | Share | Bookmark
::tako thai & ikan tongkol belah belakang::

 
 
 
 
 
 
 
 
Balance tepung hon kwee masih banyak lagi..jadi utk tak membazir lebih baik kalau buat sesuatu..tapi angin malas ler pulak ..aci dak kalau buat tako tp buh dalam loyang.. ..jom kita tgk apa dah jadi pd tako thai nih..maaf yer tuan punya resepi..buat berdasarkan apa yg ada jer..teruk betul kan resepi nih amik dari buku resepi mana ntah..dah tak ingat..


Quote:


Tako Siam

Bahan² utk lapisan bawah


sebungkus tepung hon kwee(tepung yg dlm paket macam sagun,ada pelbagai warna so pilih warna hijau)
4 tin air (gunakan tin jagung)
1 cawan gula
1 tin kecil jagung whole kernel - bkn jagung berkrim {zira tak guna}

Bahan² utk lapisan atas

4 cawan santan
4 sudu besar tepung jagung
1 camca gula
secubit garam

Hiasan
1/2 kg sengkuang cina - dipotong dadu { zira tak guna}

cara membuatnya:

1.letakkan sengkuang cina ke dalam acuan yg diperbuat dari daun pandn berbentuk 4 segi
2.utk lapisan bawah:
campurkan semua bahan ke dalam periuk dan masak hingga pekat.kemudianmasukkan ke dalam acuan tadi.
3.utk lapisan atas:
masukkan santan,tepung jagung,garam dan gula ke dalam periuk dan kacau hingga pekat..kemudian tuang ke atas lapisan yg pertama tadi.
4.apabila telah siap sejukkan dan simpan dlm peti ais..








Yang ni pulak ikan tongkol belah belakang..nasib baik tak seksi ikan ni

Quote:


Ikan tongkol sumbat belakang

1 ekor ikan tongkol sederhana besar (belah belakang)
3sudu cili kering yg dah di blend bersama bwg besar dan sedikit belacan
3 helai daun kunyit dihiris halus
1 labu bwg besar dibelah 2 dan dipotong nipis
gula
garam

cara membuat:

1.ikan dl lumur dgn garam dan kunyit terlebih dulu.
2.masukkan cili,daun kunyit,bawang,gula dan garam secukup rasa
3.gaul semua bhaan tadi hingga bercampur
4.kemudian sumbat belakang ikan dgn semua bahan td
5.goreng hingga garing
6.selain ikan tongkol boleh juga kalo nk guna ikan kembung,ikan cencaru atau ikan lain








Quote:
shariza ~ yg zira buat nih saja nak perabiskan stok tepung tu..buat simple ja buh dlm loyang

leezbalezza ~ kuih tako selalu org buh dlm daun pandan tp zira nih malas sikit

Pabloiizetty ~ tq

jasmeen ~ boleh je kak nak buh dlm loyang pun tp tu lah tak cantik ar

kak nurul ~ lps nih blh try guna ikan lain pulak

MaDiHa ~ masakan simple jer kak..cara org malas+tak pandai masak

FazaRina(RiNna) ~ kat sini ptg² pun ada org jual kat pasar

Ezza ~

ida isk ~ amboi kak ida siap ada peti ajaib lg tu

shima ~ trylah shima..tp yg zira buat tu tak buh jagung ngan sengkuang pun..malas nk p beli..

srsfeqah ~ try jgn tak try..hehe

zai KuLiM ~ wah zai pun buat ikan belah belakang jugak..

Wak Kumis ~ rasa dia sama jugak wak cuma xda bau daun pandan la..

mamasya ~ org yg malas jer buh dlm loyang nih ..ikan tognkol pun sedap jugak buat camni..selalu sgt dah guna ikan cencaru..tukar selera plak..

<< jeff >> ~ time perut tgh lapar tgk apa saja pun mmg nampak sedap

umieaisyah ~ akak..mmglah tak nampak pasai zira tak buh pun jagung..cuba tgk kat resepi tu..zira dah tulis pun mmg zira tak buh sbb xda stok..

cek de sam ~ satu hari nanti jgn lupa try buat..sedap tako nih


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net