zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 7-Aug-2008 10:55 Email | Share | Bookmark
Award & Kuih Lapis

Wah..seronoknya bila zira mula² join fotopages ni..boleh dapat ramai kawan² dan yg paling seronok dapat belajar memasak.. ..kali nih zira dapat award dari kak nabialishad http://nabialishad.blogspot.com thanks yer akak..dlm sibuk² pun sempat jugak jenguk kat sini.. zira dah gantung award akak tu kat sini..



Dan yang nih pulak dari rinzura http://rinzura.fotopages.com tq yer





Yang nih pulak zira buat kuih lapis guna resepi yang di ambil dari jiran dekat rumah...tq pada tuan punya resepi..sedap jugak

Quote:

Kuih Lapis

* 1 cawan tepung beras
* 1/2 cawan tepung gandum
* 1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt)
* 1 st garam
* 3 cawan santan
* 3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.


Cara-cara

1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum dan garam.blend hingga semua bahan bercampur dan tidak berketul.
2.panaskan periuk pengukus.sapu minyak pd loyang yg nak digunakan
3.kemudian bahagikan adunan tadi kepada 2 bahagian.merah dan hijau.
4.kemudian masukkan sesenduk adunan warna hijau..kukus selama 5 minit atau hingga masak.
5.kemudian masukkan pulak sesenduk adunan warna merah..kukus 5 minit atau hingga masak.
6.ulangi langkah tadi secara selang seli hingga adunan habis...
7.sejukkan dan potong.






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net