zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 12-Aug-2008 03:12 Email | Share | Bookmark
Tepung Bungkus & Gulai Pisang

 
 
 
 
 
 
Semalam sempat jugak buat tepung bungkus untuk bekpes pagi nih..di sebabkan ada banyak lagi inti yang lebih dari buat kuih ketayap tu zira pun saja merajinkan diri try buat tepung bungkus..jangan tak tau ni lah kali pertama zira buat kuih nih..selama nih tengok mak jer buat.. ..pemalas punya anak dara.. ..kebetulan daun pisang pun ada apa lagi..buat jerlah ala² orang tak bape reti kan ..macam biasa kalau buat kuih zira suka ikut resepi kak liza jer..tq yer kak liza sebab dah banyak resepi akak zira try memang menjadi..tapi ada sikit² lah yg zira tambah..memandai jer kan ..satu lagi zira nak mintak akak² semua sila abaikan rupa kuih yg zira buat tu..maklum la baru kali pertama try


Quote:

KUEH TEPUNG BUNGKUS
Sumber:Kak Liza
Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang

Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula
1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan

Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.


***utk inti tu zira ikut cara mak dok buat..inti buat bebola kecil pastu guna tepung pulut yg di bancuh mcm nak buat buah melaka tu..pastu buat cara mcm kita buat buah melaka tu lah..erkk faham tak ek..






Dan yang nih zira buat gulai pisang nangka yg muda..kebetulan p rumah tok baru² nih dia ada bagi pisang yg tak masak lagi..dah banyak hari tapi tengok pisang tu tak masak² llagi..nak buat kerepek malas..jadi biar jerlah pisang tu masak sendiri pastu boleh buat goreng pisang..Pastu teringin pulak nk makan gulai pisang nih..apa lagi mintak mak tolong buatkan tapi mak tak nak..huhu..dia suruh belajar buat sendiri.. baru padan muka..kena belajar buat lah..


Quote:

Gulai pisang muda tumis darat

3 biji pisang nangka yg muda
3 sudu rempah kari
santan dari 1/2 biji kelapa
segenggam ikan bilis
1 keping asam gelugor
garam
air

bahan tumis


2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 sudu kecil halba campur
daun kari

cara²:
1.masukkan rempah dan air ke dalam periuk..masak guna api slow sampai rempah kering.
2.kemudian masukkan santan,pisang,asam gelugor dan ikan bilis..renehkan sampai santan mendidih dan pisang telah empuk.
3.kemudian masukkan garam secukup rasa.
4.dalam kuali lain tumiskan bahan utk menumis sampai garing
5.kemudian tuangkan bahan tumis kedalam periuk gulai tadi.
6.Tutupkan tudung periuk dan biarkan sebentar. tutup api.






Quote:

Yati >> Eh akak..kalau dekat bape pinggan pun boleh
Ana >> amboi kak ana..jgn puji lebih²..jadi lain pulak nanti
intan >> tu lah kak..mak nak suruh anak dia blajar masak sendiri..kalo tak blajar sampai bila nak reti
jasmeen >> kak meen..mak suka makan yg style camtu..dia kata lagi sedap sebab rasa mcm liat sikit
MaDiHa >> alamak kak madiha..akak jgn ngidam nk mkn gulai pisang nih dah la..jenuh zira nk p antar kat akak nanti
srsfeqah >> alahai feqah..masak simple² jer tu..baking² tak reti lagi nih..erkk..cik abang mana yg bertuah tu agaknya
big mamma bukhari aka ati >> hehe kak T..zira dok blajar lah nih..banyak yg tak reti lagi..untung join fp nih byk benda zira dpt blajar
maylique >> amboi kak..nak gu ngan sapa plak tu? mekasih na bg zira resepi tu..nanti kalo rajin zira try buat
unnamed>> sapa unnamed nih?nak byk pun boleh
hasliza >> salam hasliza..nak tanya apa yer? nih email akak azieyra_82@yahoo.com
~Ima~ >> hai ima..nanti boleh lah try resepi tu yer
zaiy >> mula² nk try buat tu takut jugak tak jadi..
umieaisyah >> lorr kak..zira ingat zira yg nak p dok umah akak boleh mkn apa yg akak masak
MiraJohar >> nampak jer sedap tp rasa belum tau lagi mcm mana
ratna >> salam kenal jugak dari akak..lps nih bleh lah singgah sini lagi yer
baayah >> zira tak baper suka mkn kuih nih tp mak dgn abah mmg sgt suka
<< jeff >> >> lorr..baru tau ker nama kuih nih..selama nih main makan jer ker bro
zatidhati >> nape plak akak tak suka isi dia ek?
zai@umiaiman >> salam kenal dr zira jugak..owh ramai jugak suka mkn kuih nih yer
jun >> sebungkus jer cukup ker?
maylique >> kak..lain dr yg lain lah resepi nasi tu..mesti sedap nih
Mamasya >> malas lah tu akak..kena tunggu angin rajin dulu baru bleh buat kuih muih nih..ikut mood jugak nih
maylique >> kak..buatlah lagi..kalo bosan mkn sorang meh kita makan sama²


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net