zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 21-Aug-2008 10:18 Email | Share | Bookmark
Puding Karamel & Daging Masak Lada Berhalia

 
 
 
 
 
Zira buat lagi puding karamel nih atas permintaan adik² yg memang sukakan puding nih..mujurlah puding nih senang dan cepat di buat.. ..kalau tak malas jugak kakak dorang nih..


Quote:


Puding Karamel

Bahan²

5biji telur ayam
1 tin susu cair
1 tin air (ikut sukatan guna tin susu cair td)
2 sudu tepung jagung
sedikit esen vannila
4sudu gula
1/2 cawan gula(utk buat gula hangus)

Utk gula hangus>>>zira masak dulu gula bg cair dan keperangan guna api perlahan saja.. kemudian baru masuk air..biar gula td hancur..

Cara²

1.Panaskan pengukus..
2.Pukul telur bg bercampur..jgn pukul lama²..guna tangan jer tak payah guna mixer
3.Lps tu masukkan gula,tepung,air,susu dan esen vanila...pukul bg semua bahan td sebati.jangan pukul lama² yer
4.Tuangkan gula hangus ke dalam loyang..kemudian baru masukkan bahan yg telah di pukul td..(tapis adunan td)
5.Kukus menggunakan api perlahan selama 45 minit atau hingga masak..
6.Sejukkan dulu baru di keluarkan dari loyang..simpan dlm peti sejuk.







Yang nih pulak masakan org malas ... main campak² jer apa yang ada..nasib lah menjadi jugak dan habis jugak di makan..dah tentulah habis kan sebab semua org lapar..


Quote:

Daging masak lada berhalia(versi org malas)

500gm daging
2inci halia - nk guna lebih pun takpa
1labu bawang besar - di belah 2 dan dipotong
2biji cili merah- dipotong menyerong
lada hitam(diblender)- ikut pedas yg disukai
serbuk kunyit
garam
2ulas bawang merah
2ulas bawang putih
sedikit air

tumiskan bawang merah,bawang putih dan sedikit halia..biarkan kekuningan kemudian masukkan daging dan sedikit air..biarkan daging empuk..kemudian boleh masukkan sedikit kunyit,lada hitam,halia,cili merah dan bawang besar.kemudian masukkan garam.boleh lebihkan air kalau suka yg berkuah..biar kering pun sedap.last sekali tabur dgn daun bawang.siap utk dimakan..hehe






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net