zira's FotoPage

By: zira

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 8-Sep-2008 02:17 Email | Share | Bookmark
Menu Berbuka Hari Ke-7

 
 
 
 
 
Salam..hari ni dah masuk hari kelapan kita berpuasa..sekejap jer rasa kan..semoga puasa kita semua di terima Allah..macam biasa Malas nak menaip panjang²..kita tgk jer menu yg ada yer..

Tgk pulut panggang yg Kak Jiejie buat rasa teringin pulak nk buat sendiri..kalau kat kedah nih panggil pulut udang..hari cuti sempatlah buat..mintak izin copy paste resepi tu yer kak jiejie..terima kasih


Quote:

SAMBAL PULUT PANGGANG/PULUT UDANG
Sumber: KAK JIEJIE


Bahan-bahan

1/2 biji kelapa parut
garam secukup rasa
sedikit gula
sedikit minyak untuk menumis

Bahan kisar
sejemput udang kering~dibersihkan dan direndam sekejap biar lembut
10 biji cili kering
6 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
4 biji cili api
Sedikit kelapa parut

Cara
1. Tumis bahan kisar hingga bangkit bau dan garing
2. Masukkan kelapa parut, gaul sebati
3. Masukkan garam dan gula. Gaul sebati.
4. Rasai garamnya dan angkat.

Untuk pulut panggang
beberapa helai daun pisang~dilayur agar lembut
pulut kukus bersama santan
Inti sambal udang kering ( sambal pulut panggang)
lidi kelapa

Cara
1. Letakkan 1 sudu pulut di atas daun pisang
2. letakkan inti ditengah pulut
3. Gulung dan sematkan dengan lidi
4. Bakar.





Buah tembikai dan kuih kat bawah nih bukan buat yer tapi beli kat bazar ramadhan..tak sedap langsung..lain kali kena buat sendiri jer baru puas hati





Sambal petai nih buat sendiri..rasanya tak payah letak resepi lah kot..semua org tau buat kan


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net